Σχολιάστε

Αυτοκινητόδρομοι και Αγρια Ζωή


Με αφορμή το θάνατο ενός ακόμα ελαφιού σε τροχαίο στη Ρόδο

   «….Το ένα μετά το άλλο χάνονται από τροχαία δυστυχήματα τα ελάφια- σύμβολο της Ρόδου. Άλλο ένα -το τρίτο από την αρχή τους έτους- παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στο νησί. Αλλά και ένα ζαρκάδι βρέθηκε στις ρόδες αυτοκινήτου στην Εγνατία οδό και ο οδηγός έσπευσε να εξαφανιστεί…Μόνο το 2011, είχαν σκοτωθεί από τροχαία στους δρόμους της Ρόδου περισσότερα από 15 ελάφια!»,   Εφημερίδα Πρώτο Θέμα

Η επέκταση του οδικού δικτύου και στις πιο απομακρυσμένες  ορεινές ζώνες και η αύξηση της επιτρεπόμενης ταχύτητας των οχημάτων έχει πολλαπλασιάσει τα ατυχήματα που έχουν θύματα άγρια ζώα μικρά ή μεγάλα,από θηλαστικά και πουλιά μέχρι αμφίβια και έντομα.

Υπολογίζεται ότι στη Γαλλία μόνο για το 2008 σημειώθηκαν 25.888 ατυχήματα με θύματα ελάφια, αλεπούδες, ζαρκάδια, λαγούς, ενώ στη χώρα μας από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν χάσει σε τροχαία ατυχήματα τη ζωή τους 9 αρκούδες και το 2011 έχουν εισαχθεί για νοσηλεία, στο καταφύγιο άγριων ζώων ΑΝΙΜΑ, 817  θηλαστικά, αμφίβια και πουλιά. Από τη πρόσκρουση στους ανεμοθώρακες των αυτοκινήτων  δισεκατομμύρια έντομα, όπως πεταλούδες, λιβελούλες κ.λ.π. βρίσκουν τον θάνατο ετησίως. Ερευνες στη Γαλλία απέδειξαν ότι μέσα σε ένα χρόνο συγκεντρώνονται 100 τόνοι πτωμάτων εντόμων κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων της χώρας.

Η συνθλιβή βατράχων και σαλαμανδρών από διερχόμενα αυτοκίνητα αποτελεί μεγάλο πλήγμα για τους πληθυσμούς αυτούς ιδιαίτερα τις περιόδους των μετακινήσεων για εύρεση τροφής ή νερού.

Στις ΗΠΑ για τη διάσωση της βιοποικιλότητας  απαγορεύθηκε η κατασκευή δρόμων σε πολλές δασικές περιοχές ,που είναι γνωστές σαν » roadless areas» (πηγή:  United States Department of Agriculture).

Στη χώρα μας είναι αναγκαίο να ληφθούν ανάλογα μέτρα ,όχι μόνο για τους εθνικούς δρυμούς αλλά και για τα περιαστικά δάση, που είναι   εξαιρετικά ευάλωτα λόγω της γειτνίασής τους  με τα αστικά κέντρα, ωστόσο παίζουν καθοριστικό ρόλο  στη ρύθμιση του κλίματος, στην απορύπανση  της ατμόσφαιρας, στη διατήρηση της βιοποικιλότητας, στη συγκράτηση του εδάφους, στη πρόληψη των πλημμυρών, στη προστασία των υδατικών συστημάτων, στη περιβαλλοντική εκπαίδευση των πολιτών.

Το περιαστικό δάσος της Θεσσαλονίκης, που έχει ένα πυκνό δίκτυο δασικών δρόμων Α και Β κατηγορίας  είναι αναγκαίο να κηρυχθεί περιοχή  απολύτου προστασίας σε όλη του την έκταση, να απαγορευθεί κάθε κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων (πέραν των δασικών και πυροσβεστικών)μέσα σε αυτό  και να ενθαρρυνθεί η  πεζοπορία, η ορειβασία, η ποδηλασία  σαν τρόποι ήπιας μετακίνησης και απόλαυσης της φύσης.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: